Enkun yo-kirjoitukset on jo huomenna. Mä olen yrittänyt tässä tällaista kielikylpymetodia. Ei ole enää oikein aikaa eikä energiaa päntätä kielioppia, joten olen ikään kuin sen varassa mitä jo osaan. Jotta englanti sujuisi mahdollisimman hyvin, olen nyt koittanut äikän yo:sta päästyäni lukea ja kuunnella mahdollisimman paljon englantia. Harmi kun tuo taapero ei vielä osaa englantia (eihän tuo osaa raukka vielä edes kunnolla äidinkieltäänkään), sillä se olisi ollut varsin tehokas lisä minun kielikylpyyni. Olisimme voineet täällä päivät keskustella vain ja ainoastaan englanniksi. Mutta ainakin nyt on kuunneltu ja luettu. En ole mikään loistava englannissa, joten koitan pärjätä niillä eväillä jotka mulla on. en halunnut kirjoittaa matikkaa pitkänä, joten valitsin mieluummin englannin pitkäksi. Ja ruotsiahan en kirjoita ollenkaan. En osaa vieläkään oikein sanaakaan ruotsia 😛 Kurssit oli yhtä tappelua…

Harry Potter and Philosopher’s Stone

Mutta, olen ollut aina Harry Potter-fani, ja kaikki kirjat osaan suomeksi jo suunnilleen ulkoa 😀 Pitkään aikaan en niitä kyllä ole lukenut, mutta mikäs sen parempi, kuin lukea samaa sitten englanniksi. Tavallaan ei haittaa, vaikka kaikkea ei ymmärräkään, koska tarinan osaa ulkoa. Mutta olen kyllä positiivisesti yllättynyt siitä, kuinka hyvin englantini sujuu. Kursseista en ikinä ole saanut 7 tai 8 parempaa arvosanaa (ja kuitenkin jopa 6 on vilahtanut) mutta silti minä ihan oikeasti luen jo toista romaania englanniksi!

Kun en lue, tai sanotaanko kun istun tietokoneella tekemässä omia juttujani (lue: pelaamassa tietokonepelejä) olen laittanut taustalle englanninkielisiä puheita Youtubesta. TED:n pätkät on tosi hyviä, selkeästi puhuttuja ja hyvällä englannilla kerrottuja. Ei ihan hirveästi viljellä puhekielisyyttä, mikä helpottaa minun työtäni. Ei tarvitse niin tiukasti koittaa miettiä, mikä on oikeaa englantia ja mikä puhekieltä. Puhekielikin on ihan hyvä osata mutta kokeissa siitä sakotetaan, joten juuri nyt ei kannata sitä osata.

Kirja minulla on ollut nämä muutaman päivän koko ajan mukana. Aina kun lapsi innostuu hetkeksi leikkimään jotain, nukkuu päiväunia tai katsoo lastenohjelmia, minä otan kirjan esiin ja luen. Illalla taas kun mies tulee kotiin ja viettää hetken lapsen kanssa ennen iltapaloja ja -pesuja, minulla on aikaa tulla koneelle ja laittaa englanninkielisiä videoita pyörimään. Ja tietysti sitten kun tenava on mennyt yöunille, on aikaa vielä pari tuntia.

Kummasti sitä sitten kaiken kiireen keskeltä löytyykin 3-4 tuntia aikaa opiskella. Mutta totuushan sitten on se, että tuo on kaikki minun ns. oma aikani, sekä se aika, jona täytyy tehdä kotityöt. Eli jostain sitä vaan joutuu tinkimään. Minun kohdallani ensimmäisenä tekemättä jää kotityöt. Toisena sitten joudunkin hylkäämään sen oman ajan. Opinnoista kun ei juuri nyt ole vähääkään varaa tinkiä.

 

Joskus on sitten niitäkin päiviä, kun lapsi menee yökylään, joko mummolle tai tädille tai minun ystävilleni. Tällöin on hieman enemmän aikaa. Mutta se tulee kyllä yleensä kulutettua joko ihan vain omaan itseen tai vaihtoehtoisesti parisuhteeseen. Seuraavana aamuna sitten kun alkaa olla lasta jo ikävä, malttaa yleensä tehdä vähän aikaa jotain järkevää. Mutta jos ”vapaata” on kerran kuukaudessa, ei siinä huvita sitä ainoata vapaataan tuhlata opiskeluun. Ei ainakaan kokonaan.